سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون کارها همانند شود یکى را بر دیگرى قیاس کردن توانست و پایان آن را از آغاز دانست . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 86 تیر 28 , ساعت 12:50 صبح

 بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامه پست قبل که گفتیم باید جایی هم در دل برای هشیار شدن بگذاریم یکی از راههای بیدار نگه داشتن دل گفتیم که دیدار با عالم است و همچنین گوش دادن به مواعظشان است.

"یکی از سالکان میگوید:هرگاه در خود سستی در امر عبادت ببینم ، به دیدار یکی از بندگان صالح خدا میروم ، و در رفتار و حالات او می اندیشم ، و این عمل تا یک هفته به من نشاط در امر عبادت میدهد ، و به کوشش در کار آخرتم وا می دارد"(۱)

در همین مورد که چه تاثیراتی دارد شنیدن صحبتهای بندگان صالح پروردگار ، که اول به تهذیب خود پرداخته اند سپس دست دیگران را هم میگیرند توجه شما را به مطلب نفس مردان خدا کیمیاست که نمونه زیبایی در این مورد است جلب میکنم.

خب برگردیم به ادامه مطلب

در پستهای قبل گفتیم که یکی از راههای نفوذ شیطان دنیاست ، که مهمترین راه هم هستش

ملاکهای دنیایی بودن چیه؟

معیار اهل دنیا بودن انسان ، مال و منال و جاه و مقامه ؟

و ملاک اینکه اهل دنیا نباشه اینه که انسان اینها رو نداشته باشه ؟

همونطوری که میدونید اینها ملاک نیستش

ملاک دنیایی بودن تعلق خاطر نسبت به این امور داشتن یا همون دلبستگی به اینهاست

چه بسیار کسانی که مال و دارایی و ... دارند ولی داشتن و نداشتن آنها در نظرشان فرقی نمیکند و برعکسش هم هست چه بسیار کسانی که مال و دارایی ندارند ولی دائما در دلشان حب به دنیا وجود دارد.

حالا چه جوری می تونیم تشخیص بدیم که دلبستگی داریم یا نه ؟

اگر یه وقتی ما از وسایل و لوازم و ... هر چی که داریم اگر از دستشون دادیم و ناراحت شدیم مشخص میشود در ما دلبستگی وجود دارد و اگر هم چیزی بدستمون رسید هم اگر خوشحال شدیم باز هم دلبستگی داریم.

البته این خیلی سخته که اصلا در این موارد هیچ تغییری در انسان ایجاد نشه ولی انسان ظرفیت اینو داره و باید با تمرین از کم به زیاد به این مهم دست پیدا کنه.

ذات اقدس در قرآن کریم میفرمایند : تا بخاطر آنچه که از دست داده اید غمگین نشوید و به آنچه که خدا به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید.(۲)

خلاصه کلام اینکه تعلق و دلبستگی به امور دنیوی یکی از شاهراههای نفوذ شیطان در دل انسانه و همچنین مایه آلودگی روح و ظلمت جانه و سرانجامش هم موجب شقاوت و بدبختی بی پایان میشه

اصلا این دنیا مثل همون خوابیه که گفتیم ، مثلا خوابیدیم و داریم خواب میبینیم ، چقدر زرق و برق هستش ، چقدر امکانات و املاک و ماشینو و ... هستش که مشغول با اوناییم و همینکه از خواب بیدار میشیم میبینیم که هیچی از خوابمون اینور نیستش و اون دل سفیدی هم که خدا بهمون داده بود هم سیاهش کردیم . که میتونستیم همون دل سفید رو هم زیباترش کنیم با نقشهای زیبایی که میتونستیم بهش بدیم .

راستی فرا رسیدن ماه رجب رو به همه تبریک میگم و از اینجا میتونید سخنرانی آیت الله حق شناس رو در مورد ماه رجب دریافت کنید . یادتون نره!!

 

(۱) المحجة البیضاء-ج 8-ص 171

(۲) سوره حدید آیه 23

 اللهم عجل لولیک الفرج



لیست کل یادداشت های این وبلاگ