سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس چهل روز برای خدا اخلاص ورزد، حلال خورد و روزش را روزه بدارد و شبش را به عبادت بایستد، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاریکند . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 86 تیر 4 , ساعت 12:48 صبح

انا لله و انا الیه راجعون


بسم الله الرحمن الرحیم
به محضر امام زمان (عج) و همه دوستداران اهل بیت (ع)
ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) و
تخریب حرمین شریفین عسگریین (ع)
و همچنین در گذشت عالم ربانی
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی را تسلیت عرض میکنم

بنا بر مطالبی که از کتاب موعظه در اینجا می آورم و در ادامه مطالبی که در پست های قبل آمد امروز به علل مهم پیدایش غفلت میپردازیم از دوستان گرامی خواهش میکنم که با نظراتشان بنده را در این جهت راهنمایی بفرمایند تا با کمک شما دوستان با معرفت به نتیجه خوبی برسیم.
مهمترین مسائلی که در پیدایش غفلت در دل تاثیر دارد ، مهمترینش دو راه است:

۱ - مظاهر فریبنده دنیا: از قبیل مال و منال گرفته تا جاه و جلال و شهرت و ....
که همه اینها مورد توجه و خواسته های نفس است و میتواند که هر یک از این موارد به تنهای ، تمام قلب آدمی رو مسخّر خودش کند و دیگر جایی برای خدا باقی نگذارد و حتی وعده های خداوند را هم فراموش کند و تمام عمرش را سر گرم فراهم کردن مسائل نفس شود دیگر وقتی برای فکر کردن به آخرت باقی نگذارد.

۲ - تلاش شیطان (وسوسه های شیطان): شیطان در این میان بیکار نمی ماند و شیطان هم وسوسه خودش رو می کند و برای هر کسی از طریقی وارد می شود و اگر به نتیجه نرسد طرق مختلفی روبرای وسوسه امتحان میکند ، تا بتواند که ما را از توجه به آخرت دور کند ، برای این سعی میکند تا به هر روشی که شده ما را با دنیا سرگرم کند.

تفاوت این راه غفلت با راه قبلی در این است که در قبلی انسان خودش تمایل به دنیا دارد و شیطان خارجی در او اثری نگذاشته است ولی در این غفلت ، شیطان سعی در انحراف دارد و سعی میکند که آدمهای خوب را که خودشان به فکر آخرت هستند را غافل کند و دور کند.

کسانی هم هستند که در مقابل وسوسه های شیطان مقاومت میکنند. شیطان در این موقع که میبیند نمیتواند کاری از پیش ببرد از راه دیگری وارد می شود و مسئله عفو و رحمت و بخشش خداوند را پیش می کشد و وسوسه میکند که خداوند رحمتش زیاد است و میبخشد و ....

و
لی در اینجا باید این یادمان باشد که همانطور که خداوند بزرگ در موضوع رحمت و عفو و بخشش ، ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین است در موضوع مجازات و کیفر نیز اشدّ المعاقبین و اعظم المتجبّرین است.

چنانچه همین مطلب را ذات اقدس در قرآن کریم می فرمایند :
" نبّی عبادی انّی انا الغفور الّرحیم " " و انّ عذابی هو العذاب الالیم "
" بندگانم را خبرده که من – آری من – غفور و رحیمم (نیز آگاهشان ساز که) عذاب من (نیز) همانا عذابی سخت و دردناک است " سوره حجر آیه 49 - 50

رسیدیم به این مطلب که هم نفس خودمان و هم شیطان دائما میخواهند که دلمان را از آخرت ، بوسیله دنیا غافل کنند و این مقاومت زیادی را از طرف انسان می طلبد تا بتواند در این راه از این وسوسه ها در امان بماند و اشتباهی نکند ولی شدنی است.
اگر انسان تصمیم خودش را بگیره خدا هم کمکش میکنه و انشاءالله که خداوند هم دستمونو بگیره و همونی بشیم که خودش میخواد و یوقت با دانستن این مطالب خودمون غافل نشیم و خودش کمکمون کنه.

با تشکر از حاج آقا یاحق بخاطر کد لوگوی آیت الله فاضل لنکرانی

 

اللهم عجل لولیک الفرج



لیست کل یادداشت های این وبلاگ