سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 86 تیر 4 , ساعت 12:27 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم


در اولین پست از مطالبی در مورد راههای نفوذ شیطان همچنین راههای پیش گیری از این نفوذ ، اول یه مقدمه ای رو میینیم .
اون چیزی که بدست آوردنش برای انسان و همچنین در صورت بدست آوردن حفظ آن تا پایان عمر خیلی مهمه و هم خیلی سخته اینه که انسان همیشه حالت توجه و تنبّه در دلش باشد و همیشه ادامه داشته باشد و روحش هیچ وقت از این حالت توجه و تنبه خالی نباشد که در صورت رعایت نکردن این مسائل آنوقت است که غفلت برایمان پیش می آید.
و در این صورت انسان از حد تعادل خارج می شود و با افراط و تفریط مواجه میشود و در همین موقع است که خواسته های نفسش برایش بزرگ جلوه میکند و کور کورانه انها را قبول میکند و سرانجامش این است که سر از نا کجا آباد در می آورد . این همان راهی است که شیطان قسم خورده که انسان را از راه حق منحرف و به باطل میکشاند .
یکی از مواردی که باعث میشود انسان از الله تعالی غافل شود این است که دنیا در نظرش بزرگ جلوه کند .در این صورت است که دوست داشتن دنیا برایش ایجاد میشود و عاشق دنیا میشود و مسائل دیگر را نمیبیند .
در این موقع هر کاری که میکند در جهت رفع نیازهای دنیاییش است .

با کلامی از امیر المومنین امام علی (ع) این مطلب را به پایان میبریم که در همه زمینه ها واقعا حرف آخر را زدن و در اینجا به قسمتی از خطبه 108 نهج البلاغه اشاره میکنیم.

امام علی (ع) میفرمایند:

وَ مَنْ عَشِقَ شَیْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ فَهُوَ یَنْظُرُ بِعَیْنٍ غَیْرِ صَحِیحَةٍ وَ یَسْمَعُ بِأُذُنٍ غَیْرِ سَمِیعَةٍ قَدْ خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقْلَهُ وَ أَمَاتَتِ الدُّنْیَا قَلْبَهُ وَ وَلَّهَتْ عَلَیْهَا نَفْسَهُ فَهُوَ عَبْدٌ لَهَا وَ لِمَنْ فِی یَدِهِ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا حَیْثُمَا زَالَتْ زَالَ إِلَیْهَا وَ حَیْثُمَا أَقْبَلَتْ أَقْبَلَ عَلَیْهَا لَا یَنْزَجِرُ مِنَ اللَّهِ بِزَاجِرٍ وَ لَا یَتَّعِظُ مِنْهُ یِوَاعِظٍ 

" هرکس به چیزى عشق ناروا ورزد، نابینایش مى‏کند، و قلبش را بیمار کرده، با چشمى بیمار مى‏نگرد، و با گوشى بیمار مى‏شنود. خواهش‏هاى نفس پرده عقلش را دریده، دوستى دنیا دلش را میرانده است، شیفته بى اختیار دنیا و برده آن است و برده کسانى است که چیزى از دنیا در دست دارند. دنیا به هر طرف برگردد او نیز بر مى‏گردد، و هرچه هشدارش دهند از خدا نمى‏ترسد. از هیچ پند دهنده‏اى شنوایى ندارد "

 

بر گرفته از کتاب " موعظه " نوشته آیت الله سیّد محمد ضیاءآبادی

 

اللهم عجل لولیک الفرج 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ